Η βόρεια Ιταλία είναι γνωστή για τη μόδα της, για το φαγητό της, για τη FΙΑΤ. Τώρα, όμως, ξεχωρίζει και για κάτι που δεν την τιμά ιδιαίτερα: την ατμοσφαιρική της ρύπανση, μια από τις χειρότερες στην Ευρώπη.
Όπως γράφει η Ελίζαμπεθ Ρόζενταλ στο σημερινό φύλλο της Ιντερνάσιοναλ Χέραλντ Τρίμπιουν, στα μέσα Μαϊου το Μιλάνο είχε ήδη ξεπεράσει επί 80 ημέρες τα όρια της Ευρωπαϊκής Ενωσης και της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας σε ό,τι αφορά την ποσότητα μικροσωματιδίων στην ατμόσφαιρα. Αυξημένη ρύπανση παρουσιάζουν και άλλες ιταλικές πόλεις, όπως το Τορίνο, η Μπολώνια και η Βενετία.
Όπως γράφει η Ελίζαμπεθ Ρόζενταλ στο σημερινό φύλλο της Ιντερνάσιοναλ Χέραλντ Τρίμπιουν, στα μέσα Μαϊου το Μιλάνο είχε ήδη ξεπεράσει επί 80 ημέρες τα όρια της Ευρωπαϊκής Ενωσης και της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας σε ό,τι αφορά την ποσότητα μικροσωματιδίων στην ατμόσφαιρα. Αυξημένη ρύπανση παρουσιάζουν και άλλες ιταλικές πόλεις, όπως το Τορίνο, η Μπολώνια και η Βενετία.
Η αυξημένη συγκέντρωση μικροσωματιδίων στην ατμόσφαιρα συνδέεται με αναπνευστικές και καρδιακές παθήσεις, καθώς και με την κακή ανάπτυξη των πνευμόνων στα παιδιά.
Ενώ άλλοι μεγάλοι ρυπαντές της Ευρώπης όπως η Γερμανία και η Πολωνία έχουν μειώσει τις εκπομπές τους την τελευταία δεκαπενταετία, η Ιταλία τις έχει αυξήσει. Αν δεν λάβει μέτρα, η χώρα θα τιμωρηθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή με πρόστιμο πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ.
Ενώ άλλοι μεγάλοι ρυπαντές της Ευρώπης όπως η Γερμανία και η Πολωνία έχουν μειώσει τις εκπομπές τους την τελευταία δεκαπενταετία, η Ιταλία τις έχει αυξήσει. Αν δεν λάβει μέτρα, η χώρα θα τιμωρηθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή με πρόστιμο πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ.
Τον περασμένο Νοέμβριο, μια ομάδα γονέων και επιστημόνων εφοδίασε νεαρούς με φορητά μηχανήματα για τη μέτρηση των μικροσωματιδίων. Τα αποτελέσματα ήταν εξόχως ανησυχητικά. Ο 16χρονος Τομάζο Αμπάτε διαπίστωσε ότι η συγκέντρωση μικροσωματιδίων το βράδυ στο καθιστικό του σπιτιού του είναι «πραγματικά υψηλή»: σε ένα σημείο φτάνει τα 200 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο. Το σπίτι του βρίσκεται σε μια πολυσύχναστη διασταύρωση και, όπως λέει, «έχουμε πάντα ανοιχτά τα παράθυρα».
Ο Τομάζο μέτρησε τα μικροσωματίδια στη διάρκεια ενός 24ώρου, και η μέση τιμή ήταν 127 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο. Σύμφωνα με την Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας, το όριο ασφαλούς έκθεσης στα μικροσωματίδια είναι 10 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο.
«Δεν θέλουμε πόλεμο, θέλουμε συνεργασία», λέει η Ανα Τζερομέτα, πρόεδρος της οργάνωσης Γονείς Κατά της Ρύπανσης, που είχε την πρωτοβουλία γι'αυτές τις μετρήσεις. «Θέλουμε από τους πολίτες να επαναστατήσουν και από τους πολιτικούς να λάβουν μέτρα. Είναι θέμα υγείας».
Ο Τομάζο μέτρησε τα μικροσωματίδια στη διάρκεια ενός 24ώρου, και η μέση τιμή ήταν 127 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο. Σύμφωνα με την Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας, το όριο ασφαλούς έκθεσης στα μικροσωματίδια είναι 10 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο.
«Δεν θέλουμε πόλεμο, θέλουμε συνεργασία», λέει η Ανα Τζερομέτα, πρόεδρος της οργάνωσης Γονείς Κατά της Ρύπανσης, που είχε την πρωτοβουλία γι'αυτές τις μετρήσεις. «Θέλουμε από τους πολίτες να επαναστατήσουν και από τους πολιτικούς να λάβουν μέτρα. Είναι θέμα υγείας».
Σε όλη την Ευρώπη, πολλές πόλεις γνωρίζουν επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης που βλάπτουν αποδεδειγμένα την υγεία και παραβιάζουν τα όρια της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας. «Πολλές χώρες απέχουν πολύ, και μερικές φορές πάρα πολύ, από τα όρια», σημειώνει ο δρ. Ρομπέρτο Μπερτολίνι, διευθυντής του Ευρωπαϊκού Κέντρου της ΠΟΥ για το Περιβάλλον και την Υγεία. «Υπάρχουν πολλές χώρες όπου οι συγκεντρώσεις είναι υπερδιπλάσιες από τα όρια που έχουμε θέσει».
Η ρύπανση από τα μικροσωματίδια οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στα αυτοκίνητα και την κυκλοφοριακή συμφόρηση, ένα πρόβλημα πολύ διαδεδομένο στις ευρωπαϊκές πόλεις. Στη ρύπανση συμβάλλουν ιδιαίτερα η οδήγηση με χαμηλές ταχύτητες και οι ντηζελομηχανές.
Οι πολιτικοί βρίσκονται εν μέσω πιέσεων από ομάδες διαφορετικών συμφερόντων: οι γιατροί και οι γονείς ζητούν την εφαρμογή αυστηρών κριτηρίων, ενώ οι επιχειρήσεις και οι βιομηχανίες διεκδικούν μεγαλύτερη χαλαρότητα για να μην πληγεί η οικονομική ανάπτυξη.
Αναγνωρίζοντας αυτές τις δυσκολίες, η Ευρωπαϊκή Ενωση πρότεινε πριν από δύο χρόνια ένα όριο για τα πολύ λεπτά σωματίδια, που η διάμετρός τους είναι κάτω των 2,5 μικρών. Το όριο αυτό είναι 25 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο, έναντι 10 μικρογραμμαρίων που είναι το αντίστοιχο όριο της ΠΟΥ και 15 μικρογραμμαρίων που είναι το όριο στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Πολλές ιατρικές οργανώσεις διαφωνούν με αυτή την απόφαση. Η δρ. Ιζαμπέλα Ανεζί-Μαεσάνο, που εργάζεται στο Γαλλικό Εθνικό Ινστιτούτο για την Υγεία και την Ιατρική Ερευνα, έχει διαπιστώσει ότι ακόμη και μια μικρή αύξηση στη συγκέντρωση των πολύ λεπτών σωματιδίων προκαλεί άσθμα.
Η ρύπανση από τα μικροσωματίδια οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στα αυτοκίνητα και την κυκλοφοριακή συμφόρηση, ένα πρόβλημα πολύ διαδεδομένο στις ευρωπαϊκές πόλεις. Στη ρύπανση συμβάλλουν ιδιαίτερα η οδήγηση με χαμηλές ταχύτητες και οι ντηζελομηχανές.
Οι πολιτικοί βρίσκονται εν μέσω πιέσεων από ομάδες διαφορετικών συμφερόντων: οι γιατροί και οι γονείς ζητούν την εφαρμογή αυστηρών κριτηρίων, ενώ οι επιχειρήσεις και οι βιομηχανίες διεκδικούν μεγαλύτερη χαλαρότητα για να μην πληγεί η οικονομική ανάπτυξη.
Αναγνωρίζοντας αυτές τις δυσκολίες, η Ευρωπαϊκή Ενωση πρότεινε πριν από δύο χρόνια ένα όριο για τα πολύ λεπτά σωματίδια, που η διάμετρός τους είναι κάτω των 2,5 μικρών. Το όριο αυτό είναι 25 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο, έναντι 10 μικρογραμμαρίων που είναι το αντίστοιχο όριο της ΠΟΥ και 15 μικρογραμμαρίων που είναι το όριο στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Πολλές ιατρικές οργανώσεις διαφωνούν με αυτή την απόφαση. Η δρ. Ιζαμπέλα Ανεζί-Μαεσάνο, που εργάζεται στο Γαλλικό Εθνικό Ινστιτούτο για την Υγεία και την Ιατρική Ερευνα, έχει διαπιστώσει ότι ακόμη και μια μικρή αύξηση στη συγκέντρωση των πολύ λεπτών σωματιδίων προκαλεί άσθμα.
«Στην Ευρώπη τα όρια έχουν τεθεί πολύ ψηλά, και επιπλέον διάφορες χώρες τα αγνοούν», τονίζει. «Αυτό είναι πραγματικά πολύ επικίνδυνο».
Τόσο η Ανεζί-Μαεσάνο όσο και ο Μπερτολίνι υποστηρίζουν ότι η βιομηχανία άσκησε ισχυρές πιέσεις για να μην τεθούν αυστηρότερα όρια. «Στη χώρα της Ρενώ και της Σιτροέν, έμαθα ότι δεν μπορώ να χαρακτηρίζω τα αυτοκίνητα πρόβλημα», λέει η γαλλίδα επιστήμονας.
Πολλοί ρυπαντές, όπως το διοξείδιο του θείου και το βενζόλιο, έχουν μειωθεί σημαντικά σε όλη την Ευρώπη, αποτέλεσμα της ανάπτυξης πιο καθαρών αυτοκινήτων. Αλλά τα μικροσωματίδια παρουσιάζουν μια αξιοσημείωτη αντοχή.
Καμιά περιοχή της Ευρώπης δεν εκπληρώνει το όριο της ΠΟΥ για τα 10 μικροσωματίδια, αν και αρκετές βρίσκονται κοντά στο όριο των 25. Στην Αθήνα η μέση συγκέντρωση μικροσωματιδίων είναι 25 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο,στη Βαρσοβία 34, στο Τορίνο 41 και στη Βιέννη 24. Σε καλύτερη θέση βρίσκονται το Παρίσι και το Λονδίνο (16) και η Λισσαβώνα (19).
Σε μια μελέτη που εκπονήθηκε πέρυσι, επιστήμονες υπολόγισαν ότι αν τα μικροσωματίδια μειωθούν στα όρια της ΠΟΥ, οι ετήσιοι θάνατοι σε 26 ευρωπαϊκές πόλεις θα μειωθούν κατά 22.000 άτομα.
Τόσο η Ανεζί-Μαεσάνο όσο και ο Μπερτολίνι υποστηρίζουν ότι η βιομηχανία άσκησε ισχυρές πιέσεις για να μην τεθούν αυστηρότερα όρια. «Στη χώρα της Ρενώ και της Σιτροέν, έμαθα ότι δεν μπορώ να χαρακτηρίζω τα αυτοκίνητα πρόβλημα», λέει η γαλλίδα επιστήμονας.
Πολλοί ρυπαντές, όπως το διοξείδιο του θείου και το βενζόλιο, έχουν μειωθεί σημαντικά σε όλη την Ευρώπη, αποτέλεσμα της ανάπτυξης πιο καθαρών αυτοκινήτων. Αλλά τα μικροσωματίδια παρουσιάζουν μια αξιοσημείωτη αντοχή.
Καμιά περιοχή της Ευρώπης δεν εκπληρώνει το όριο της ΠΟΥ για τα 10 μικροσωματίδια, αν και αρκετές βρίσκονται κοντά στο όριο των 25. Στην Αθήνα η μέση συγκέντρωση μικροσωματιδίων είναι 25 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο,στη Βαρσοβία 34, στο Τορίνο 41 και στη Βιέννη 24. Σε καλύτερη θέση βρίσκονται το Παρίσι και το Λονδίνο (16) και η Λισσαβώνα (19).
Σε μια μελέτη που εκπονήθηκε πέρυσι, επιστήμονες υπολόγισαν ότι αν τα μικροσωματίδια μειωθούν στα όρια της ΠΟΥ, οι ετήσιοι θάνατοι σε 26 ευρωπαϊκές πόλεις θα μειωθούν κατά 22.000 άτομα.
πηγή: ert3.gr(ΑΠΕ)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου